Welke eenvoudige oefeningen zijn goed voor longen zonder gebruik van apparaten?

Bij alle vormen van bewegen geldt dat u er plezier in moet hebben. Hield u bijvoorbeeld al nooit van zwemmen, dan kunt u dat beter ook niet doen! 

Een ervaringsdeskundige zei: "Ik zie bewegen als een medicijn, dat heb ik ook elke dag nodig!"

 

Conditie:

  • Lopen: dit kan eventueel met behulp van een loophulpmiddel, zoals een rollator (tevens handig bij het meenemen van een zuurstoffles), wandelstok en nordic walking stokken.
  • Fietsen: het gebruik van een fiets met trapondersteuning kan het fietsen een stuk aangenamer maken. Een hometrainer is zeer geschikt om binnenshuis toch in beweging te blijven.
  • Zwemmen: let wel op chloorlucht kan prikkelend werken. Ga op zoek naar een chloorarm zwembad bij u in de buurt.

Kracht van armen en benen:

Voor het trainen van de spierkracht van armen en benen kan gebruik gemaakt worden van kleine halters (colaflesje vullen met water/zand), zandzakjes of elastieken. Dergelijke oefeningen zijn op internet te vinden, maar voor uitgebreidere en specifieke informatie verwijs ik u naar de fysiotherapeut bij u in de buurt. Na enkele behandelingen kunt u deze oefeningen thuis zelfstandig uitvoeren.

 

Ademhalings- en ontspanningsoefeningen:

Voor uitgebreide/specifieke informatie kunt u contact opnemen met een (long)fysiotherapeut bij u in de buurt. Na enkele behandelingen kunt u deze oefeningen thuis zelfstandig uitvoeren.

Artikelen over dit onderwerp