2000 stappen extra per dag

"Wandelen is het beste medicijn" (Hippocrates)

Tijdens de Internationale Longfibroseweek in september 2017 worden stappentellers uitgedeeld.

Doel hiervan is mensen te motiveren om iets meer te bewegen. Het is bewezen dat voldoende bewegen helpt je kwaliteit van leven te verbeteren.

Wandelen is een van de eenvoudigste beweegactiviteiten. Het is gezond, eenvoudig en kost betrekkelijk weinig energie. Het sociale aspect ervan is groter dan u wellicht zou denken. Als je fietst, dan rij je algauw iemand voorbij. Hooguit een hand omhoog en een 'he, alles goed?'. Als je wandelt sta je eerder stil om een praatje te maken. Een wandeling kunt u ook met iemand samen doen. Zo staan vaak de mooiste gesprekken. 

 

2000 stappen extra per dag

Met 2000 stappen extra per dag kunt u uw conditie verbeteren.

Heeft u geen stappenteller ontvangen, dan kunt u er wellicht zelf een aanschaffen. Ze zijn er in verschillende prijsklassen. Van heel eenvoudig en goedkoop tot digitale stappentellers die je kunt koppelen aan je pc en mobiele telefoon.

Wat moet u doen om 2000 stappen extra per dag te maken?

We helpen u graag op weg.

 

Om te beginnen

  • Doe de stappenteller om je riem of tailleband vanaf het opstaan tot je naar bed gaat en zet hem elke dag weer op nul.
  • Draag de stappenteller elke dag, een week lang.
  • Noteer het aantal stappen per dag. Aan het eind van de week weet je je gemiddelde dagelijkse aantal stappen.
  • Stel jezelf tot doel het aantal stappen te vergroten tot je minstens 2000 extra stappen per dag bovenop je gemiddeld dagelijks aantal stappen.
  • Heb geduld. Het heeft tijd nodig om je doelen te bereiken.

Aanmoediging

  • Als het niet lukt om 2000 extra stappen te lopen, geen zorgen, we hebben allemaal wel eens een slechte dag. Het is belangrijk om de volgende dag gewoon weer te starten.
  • Voel je je niet zo goed als normaal, dan neem je misschien te veel hooi op je vork. Probeer dan wat langzamer te lopen en bouw rustpauzes in.
  • Doe binnen oefeningen om je been-  en armspieren te versterken.
  • Doe een lekker muziekje op en loop op de maat.
  • Ga wat lopen tijdens de tv-reclame.

Veilig wandelen

  • Neem altijd een mobiele telefoon mee in geval van nood.
  • Lopen mag geen pijn doen, vraag medisch advies bij spierpijn of pijn op de borst.
  • Vraag iemand om mee te wandelen.
  • Draag stevige (wandel) schoenen.
  • Loop op vlakke, goed verlichte wegen.
  • Draag een reflecterend hesje.

Deel je ervaring

  • Deel uw ervaring via de Longfibrosepatiëntenvereniging of via de facebookpagina van het Longfonds of de (besloten) facebookpagina van mensen met longfibrose. U kunt ook een mail sturen naar het secretariaat van de vereniging.
  • Heeft u een bijeenkomst bezocht tijdens de Internationale Longfibroseweek en zijn wij in het bezit van uw emailadres? Dan ontvangt u een aantal weken later een enquête over het gebruik van deze stappenteller.

Met dank aan

De Irish Lung Fibrosis Association bedacht de '2000 Steps a Day Challenge' in 2014 en kreeg hiervoor een prijs voor het beste patiënteninitiatief in Ierland.

De Longfibrosepatiëntenvereniging ontwikkelde in het kader van het eerste lustrum van de Internationale Longfibroseweek in 2017 een vereenvoudigde versie van dit project.  Uiteraard met toestemming van - en dank aan - de ILFA.

De stappentellers zijn beschikbaar gesteld dankzij een bijdrage van Boehringer Ingelheim en de ild care foundation, een initatief van Prof. dr. Marjolein Drent (Longarts ILD Expertisecentrum, Sint Antonius Ziekenhuis Nieuwegein en hoogleraar ILD Universiteit Maastricht).

 

Meer info

Wilt u meer weten over de aanleiding van het 2000 extra stappenplan? Download hier het document.

 

 

 

 

Artikelen over dit onderwerp

  • 2000 stappen extra per dag