In conditie blijven

In conditie blijven is heel belangrijk. Het geeft je de benodigde energie om ondanks deze ziekte dingen te kunnen blijven doen, in plaats van uitgeblust je dagen door te brengen.

Hoe houd je je conditie op peil met een ziekte als longfibrose? Hardlopen, wat ik graag deed kan niet meer. Ik heb bewust een stapje terug gedaan en ben gaan wandelen. Drie keer per week op vaste dagen probeer ik een rondje van enkele kilometers te lopen in onze omgeving. Met af en toe een pauze op een bankje ben ik uit en thuis twee uur onderweg. Bevalt prima. Goede wandelschoenen zijn een verademing, ten opzichte van gewone schoenen.

 

Fietsen werd ook te zwaar voor mij. Jammer want fietsen is een prima manier om te bewegen en je conditie op peil te houden. Ik heb daarom een fiets met trapondersteuning aangeschaft. Sinds een jaar ben ik de trotse bezitter van zo’n elektrische fiets. Heerlijk. Om vooruit te komen en de trapondersteuning te activeren, moet je wel de trappers ronddraaien waardoor je dus in beweging blijft, maar dat gaat op een soepele manier. Samen met mijn vrouw die een gewone fiets heeft, maken we geregeld tochtjes. Voor mij nu geen enkel probleem. En ook bij het fietsen komen er geregeld op de mooiste plekjes aanlokkelijke bankjes voorbij.

 

Fitness

Het is belangrijk als je in conditie wil blijven dat je een vorm van bewegen kiest die bij jou past, zodat je het vol kan houden. Ieder doet dat naar eigen vermogen en op zijn eigen manier. In de loop van het ziekteproces moet je, je normen waarschijnlijk bijstellen en zal je misschien zelfs een andere vorm van bewegen moeten kiezen, waar je eerder nog niet zo bij stil gestaan hebt. Dat is mij overkomen. Ik doe nu aan medical fitness training. Dit betekent dat ik onder leiding van een fysiotherapeut oefeningen doe. Deze bestaan uit cardiotraining en spierversterkende oefeningen.

Denk bij cardiotraining aan conditieverbetering op de lopende band en op de fiets. Hierbij moet de saturatie goed in de gaten gehouden worden. Dit gebeurt met behulp van een saturatiemeter. Deze is altijd aanwezig in de oefenzaal. Bij de spierversterkende oefeningen worden werkelijk alle spiergroepen onder handen genomen van arm-, been-, rug- en buikspieren tot zelfs de tussenribspieren. Een persoonlijk schema wordt door de fysiotherapeut opgesteld en eens in de 4-6 weken vindt een evaluatie plaats. Je bespreekt waar je tegen aanloopt en zo nodig wordt het schema bijgesteld. Ook na ziekte krijg je eerst een gesprek voordat je weer aan de training begint. Bij mij wordt deze vorm van training vergoed door de ziektekostenverzekering, maar vraag dit voor de zekerheid eerst bij je eigen ziektekostenverzekering na.