Desaturatie

Desaturatie is de medische term voor te weinig zuurstof in je bloed. Er is sprake van desaturatie, als de hoeveelheid zuurstof minder is dan 90% van wat je bloed maximaal kan bevatten. Oftewel, je komt zuurstof tekort. Je spieren functioneren niet goed zonder zuurstof en het is ook niet gezond voor je organen. Een poosje te weinig zuurstof is heus geen ramp. Denk maar aan bergbeklimmers, die op grote hoogte door de ijle lucht toch naar de top klimmen. Alleen, die bergbeklimmers zijn super gezond, zodra ze afdalen is het probleem verdwenen en als de berg met succes beklommen is duurt het maanden voordat ze weer aan zo’n vervelende situatie worden blootgesteld. Mensen met longfibrose hebben ook last van zuurstoftekort als ze zich inspannen, alleen dan altijd. Hoe erger de longfibrose, hoe meer zuurstoftekort.

Lees meer over saturatiemeters in het hoofdstuk “Hulp en Hulpjes”.

 

Hoe kun je ermee leven? Om de saturatie te herstellen moet de vraag naar zuurstof naar beneden, zodat je longen de voorraad weer aan kunnen vullen.

Dat kan op verschillende manieren, namelijk:

 

Minder snel bewegen

Zoek een looptempo dat je minstens tien minuten vol kan houden zonder buiten adem te raken. Dan kun je in ieder geval nog zeggen wat je nodig hebt nadat je de winkel in bent gelopen. Hetzelfde geldt voor stofzuigen of grasmaaien. Doe je het in je eigen tempo, dan hoef je niet gefrustreerd buiten adem te stoppen. Met behulp van een fysiotherapeut kun je heel goed jouw eigen tempo bepalen en oefenen.

 

Pauzeren

Als je een drukke weg oversteekt wil je doorlopen. Vooraf pauzeren is dan een oplossing, zodat je in ieder geval volledig gesatureerd bent voordat je met bewegen begint. Tegenwoordig vind ik het helemaal niet erg als het stoplicht net op rood springt. Bij de kassa kies ik de langste rij. Etalages zijn reuze interessant en op een wandeling fotografeer ik regelmatig de meest bizarre onderwerpen. Allemaal rustmomenten voor mijn longen. Je zou mij de koningin van de micropauzes kunnen noemen. Pauzeren werkt goed als je het doet voordat je staat te hijgen en te hoesten en het is goed om te weten dat binnen anderhalf tot twee minuten je saturatie meestal volledig hersteld is.

 

Rustig beginnen

Naar de voordeur rennen als de bel gaat is niet slim. Je doet hijgend de deur open en kan maar nauwelijks praten. Even snel de telefoon beantwoorden is ook zo’n valkuil. Leer jezelf aan om altijd heel sloom van start te gaan. Geef je longen de kans om op gang te komen dan desatureer je veel minder snel.

 

Uitrusten

Natuurlijk heb je een goede nachtrust nodig, maar ook overdag is rust belangrijk. Als je ‘s ochtends en ‘s middags actief wil zijn, plan dan minstens twee uur rust er tussen. Ga op de bank hangen, maak een puzzel, lees een boek of zet mooie muziek op. Een hazenslaapje is prima, maar mijn ervaring is, willen je hart en longen herstellen dan moet je langere tijd niet bewegen.

 

Conditie

Met goed getrainde spieren kun je makkelijker bewegen. Dat geldt ook voor de spieren rond je rug, borst en schouders. De littekens van longfibrose maken je longen stijf. Training van de hulpademhalingsspieren helpt je longen soepel houden en bovendien heb je meer kracht. Ook hierbij kan een fysiotherapeut je helpen.

 

Hulpmiddelen

Als het nodig is zal de longarts extra zuurstof voorschrijven. Dat geeft wat speelruimte, maar het is geen wondermiddel. Zit je op de grens, dan is het slim om te controleren of je niet hevig desatureert als je aan je conditie werkt. In dat geval train je helemaal niks. Je bent alleen maar roofbouw aan het plegen. Je kunt beter met je longarts overleggen en evt. zuurstof gebruiken. Misschien heb je ook zuurstof nodig tijdens een vliegreis.

Nog een tip: Als je op vakantie gaat naar de bergen kun je beter in het dal logeren. Het is nu eenmaal een feit hoe hoger je komt, hoe minder zuurstof er in de lucht zit.